پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود. به عنوان یک پلاستیک سخت و جامد، اغلب در محصولاتی که نیاز به شفافیت دارند، مانند بسته بندی مواد غذایی و ظروف آزمایشگاهی استفاده می شود. هنگامی که پلی استایرن با رنگ های مختلف، افزودنی ها یا سایر پلاستیک ها ترکیب می شود، برای ساخت لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، قطعات خودرو، اسباب بازی ها، گلدان های باغبانی و تجهیزات و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن همچنین به یک ماده فوم به نام پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا پلی استایرن اکسترود شده (XPS) ساخته می شود که به دلیل خواص عایق آن ارزش دارد. فوم پلی استایرن می تواند بیش از ۹۵ درصد هوا باشد و به طور گسترده ای برای ساخت عایق های خانگی و لوازم خانگی، بسته بندی های محافظ سبک، تخته های موج سواری، خدمات مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی، قطعات خودرو، سیستم های تثبیت جاده ها و جاده ها و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن با رشته کردن یا پلیمریزه کردن استایرن، یک ماده شیمیایی ساختمانی که در ساخت بسیاری از محصولات استفاده می شود، ساخته می شود. استایرن به طور طبیعی در غذاهایی مانند توت فرنگی، دارچین، قهوه و گوشت گاو نیز وجود دارد.

پلی استایرن در لوازم خانگی

یخچال و فریزر، تهویه مطبوع، اجاق گاز، مایکروویو، جاروبرقی، مخلوط کن و سایر وسایل اغلب با پلی استایرن (جامد و فوم) ساخته می شوند، زیرا بی اثر هستند (با مواد دیگر واکنش نمی دهند)، مقرون به صرفه و ماندگار هستند.

پلی استایرن در خودرو

پلی استایرن (جامد و فوم) برای ساخت بسیاری از قطعات خودرو از جمله دستگیره ها، پانل ابزار، تزئینات، پانل های ضربه گیر درب و فوم کاهنده صدا استفاده می شود. فوم پلی استایرن نیز به طور گسترده در صندلی های محافظ کودک استفاده می شود.

پلی استایرن در الکترونیک

پلی استایرن برای محفظه و سایر قطعات تلویزیون، کامپیوتر و انواع تجهیزات IT استفاده می شود که ترکیبی از فرم، عملکرد و زیبایی شناسی ضروری است.

پلی استایرن در خدمات مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از بسته های ساخته شده با پلی استایرن ، غذا را طولانی تر نگه می دارد و هزینه کمتری نسبت به جایگزین دارد.

پلی استایرن در عایق کاری

فوم پلی استایرن سبک وزن عایق حرارتی بسیار خوبی را در کاربردهای متعدد از جمله دیوارهای ساختمانی و سقف، یخچال و فریزر و تاسیسات سردخانه صنعتی ارائه می دهد. عایق پلی استایرن بی اثر، بادوام و مقاوم در برابر آسیب آب است.

پلی استایرن در پزشکی

پلی استایرن به دلیل شفافیت و سهولت استریل کردن برای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی از جمله سینی های کشت بافت، لوله های آزمایش، پتری دیش ها، اجزای تشخیصی، محفظه های کیت های تست و دستگاه های پزشکی استفاده می شود.

پلی استایرن در بسته بندی

پلی استایرن (جامد و فوم) به طور گسترده ای برای محافظت از محصولات مصرفی استفاده می شود. جعبه های سی دی و دی وی دی، بادام زمینی ، بسته بندی فوم برای حمل و نقل، بسته بندی مواد غذایی، سینی های گوشت/مرغ و کارتن های تخم مرغ معمولاً با پلی استایرن ساخته می شوند تا از آسیب یا فاسد شدن محافظت کنند.

نکات ایمنی

در ایالات متحده، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) کلیه مواد بسته بندی مواد غذایی از جمله پلی استایرن را به شدت کنترل می کند. تمام بسته‌بندی‌های مواد غذایی ، شیشه، آلومینیوم، کاغذ و پلاستیک (مانند پلی استایرن)  حاوی موادی هستند که می‌توانند در مقادیر بسیار ناچیز به غذاها یا نوشیدنی‌ها انتقال یابند . این یکی از دلایلی است که FDA در وهله اول بسته بندی مواد غذایی را کنترل می کند . اطمینان از اینکه مقدار موادی که واقعاً ممکن است انتقال یابد ایمن است.

برای هر ماده ای که در تماس با غذا استفاده می شود، باید اطلاعات علمی کافی برای نشان دادن بی خطر بودن استفاده از آن وجود داشته باشد. ارزیابی های ایمنی FDA بر سه عامل تمرکز دارد:

مواد مورد استفاده در بسته بندی.
قرار گرفتن در معرض تجمعی با موادی که ممکن است به غذاها و نوشیدنی ها انتقال یابند .
قرار گرفتن در معرض سطوح ایمن آن .
ممکن است مقادیر کمی استایرن پس از تولید در پلی استایرن باقی بماند، بنابراین FDA هم ایمنی خود مواد در تماس با غذا (پلی استایرن) و هم ایمنی ماده ای را که ممکن است انتقال یابد (استایرن) ارزیابی کرده است. نتیجه این ارزیابی ها: FDA برای چندین دهه مشخص کرده است که پلی استایرن برای استفاده در تماس با غذا بی خطر است.

دکتر لیندا برنبام، مدیر برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده، دکتر لیندا برنبام، به طور گسترده در گزارش های آسوشیتدپرس در ژوئن ۲۰۱۱ نقل قول شد: «اجازه دهید خیال شما را فوراً در مورد فوم استایرن راحت کنم… [سطح استایرن از ظروف پلی استایرن] صدها و نه هزاران بار کمتر از آنچه در محیط شغلی رخ داده است… در محصولات نهایی، مسلما استایرن مشکلی ندارد.

در سال ۲۰۱۳، گروه بسته بندی خدمات غذایی پلاستیک، داده های به روز انتقال استایرن را به FDA ارائه کرد. داده‌ها نشان می‌دهند که مواجهه فعلی با استایرن ناشی از استفاده از محصولات تماس با مواد غذایی پلی استایرن بسیار کم است و میزان مصرف روزانه تخمینی ۶.۶ میکروگرم برای هر نفر در روز محاسبه شده است. این مقدار بیش از ۱۰۰۰۰ برابر کمتر از حد ایمنی تعیین شده توسط FDA است (مقدار مصرف روزانه قابل قبول استایرن FDA 90000 میکروگرم برای هر نفر در روز محاسبه شده است).

ایمنی پلی استایرن در بسته بندی مواد غذایی

FDA برای چندین دهه اعلام کرده است که پلی استایرن برای استفاده در تماس با مواد غذایی بی خطر است. کمیسیون اروپا / سازمان ایمنی غذای اروپا و سایر آژانس های نظارتی به نتایج مشابهی رسیده اند.
بسته بندی خدمات غذایی پلی استایرن می تواند به کاهش بیماری های ناشی از غذا در خانه ها، بیمارستان ها، مدارس، خانه های سالمندان، کافه تریا و رستوران ها کمک کند.
بسته بندی خدمات غذایی پلی استایرن توسط صنعت خدمات غذایی ترجیح داده می شود زیرا بهتر از جایگزین ها عمل می کند. غذاهای گرم گرم می مانند، غذاهای سرد سرد می مانند و غذاهای تازه تازه می مانند. از سالادهای ارگانیک گرفته تا فلفل های تند، بسته بندی پلی استایرن راحتی و لذت بیشتری را برای افراد در حال مسافرت فراهم می کند.
بسته بندی خدمات غذایی پلی استایرن به طور کلی مقرون به صرفه تر است . هزینه های عمده فروشی می تواند تا پنج برابر کمتر از نمونه های کاغذی یا قابل استفاده مجدد باشد (ظروف قابل استفاده مجدد نیاز به تجهیزات اضافی، نیروی کار، آب، برق، مواد شوینده و غیره دارند).
فنجان‌ها، بشقاب‌ها و ظروف ساندویچی که از فوم پلی استایرن استفاده می‌شوند، انرژی و آب کمتری نسبت به جایگزین‌های مبتنی بر کاغذ یا ذرت مصرف می‌کنند، که در درجه اول به دلیل وزن بسیار پایین‌تر فوم پلی استایرن است.