ساندویچ پانل امروزه یکی از پر کاربردی ترین مصالح ساختمانی می باشد . به دلیل شباهتی که این محصول با ساندویچ خوراکی دارد به این اسم نام گذاری شده است . ساندویچ پانل در نوع عایق پلی یورتان و پلی استایرن تولید می گردد . از لحاظ کاربردی به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می گردد . ساندویچ پانل بسیار به صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی می باشد .

فایل صوتی ساندویچ پانل

فیلم سازه با ساندویچ پانل


ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان ها استفاده می شود. هر پانل از یک هسته از مواد عایق حرارتی تشکیل شده است که از هر دو طرف با ورق فلز پوشیده شده است. ساندویچ پانل ها مواد ساختاری نیستند بلکه مواد پرده ای هستند. نیروهای سازه ای توسط چارچوب فولادی یا قاب حامل دیگری که پانل های ساندویچ به آن وصل شده اند حمل می شود.

انواع ساندویچ پانل به طور کلی بر اساس مواد عایق حرارتی مورد استفاده به عنوان هسته گروه بندی می شوند. ساندویچ پانل ها با هسته های EPS (پلی استایرن منبسط شده)، پشم معدنی و پلی اورتان (PIR یا پلی ایزوسیانورات) همگی به راحتی در دسترس هستند.

این مواد عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، عملکرد عایق صدا، واکنش در برابر آتش و وزن متفاوت هستند.

چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

ساندویچ پانل ها به دلیل تعدادی از مزایا، عمدتاً مربوط به هزینه، به طور گسترده مورد تحسین قرار می گیرند. مقایسه بین فناوری پارتیشن قاب یا ساندویچ پانل و فن آوری های سنتی ساختمان مبتنی بر دیوارهای بنایی مزایای پانل های ساندویچ را در سه زمینه کلیدی نشان می دهد:

۱. هزینه های مستقیم
ساخت یک ساختمان در هر یک از این فناوری ها به سطوح مخارج سرمایه ای مشابهی نیاز دارد.مقایسه در این زمینه شامل هزینه های مصالح ساختمانی، نیروی کار و حمل و نقل است.

۲. زمان ساخت
یک ساختمان مبتنی بر فرآیند سنگ تراشی سنتی ممکن است ۶ تا ۷ ماه طول بکشد.یک ساختمان با همان حجم با استفاده از پارتیشن های ساندویچ پانل فقط ۱ ماه طول می کشد تا تکمیل شود.زمان ساخت و ساز برای تجارت بسیار مهم است. هر چه زودتر یک ساختمان یا انبار تولیدی برای استفاده راه اندازی شود، زودتر می توان بازگشت سرمایه را به دست آورد.ساختمان های پارتیشن ساندویچ پانل به جای “ساخت” مونتاژ می شوند. قطعات ساختاری تمام شده و اجزای روکش در محل می‌رسند و سپس مانند خانه‌ای از آجرهای اسباب‌بازی مونتاژ می‌شوند. مزیت دیگر این است که نیازی نیست منتظر بمانید تا پوسته ساختمان رطوبت اضافی را از دست بدهد.

۳. فرآیندهای ساخت و ساز
در برخی از بخش های صنعت، الزامات ساخت و ساز می تواند برای یک پروژه ساختمانی حیاتی باشد. ساخت پارتیشن ساندویچ پانل یک “فرایند خشک” است، بدون نیاز به آب برای مصالح ساختمانی. یک فرآیند خشک فقط به مونتاژ ساختار و تثبیت روکش (در اینجا، پانل های ساندویچ) با پیچ نیاز دارد.در ساخت سنگ‌تراشی سنتی از «فرایندهای مرطوب» استفاده می‌شود که برای ساخت ملات آجرکاری، بتن برای ریخته‌گری یا گچ برای ساخت نیاز به مقدار قابل توجهی آب دارد.برخی از بخش‌های صنعت، مانند فرآوری چوب یا تولید دارو، به سطوح رطوبت نسبی ثابت و کنترل‌شده نیاز دارند که از فرآیندهای ساخت‌وساز مرطوب جلوگیری می‌کند.

قیمت ساندویچ پانل چقدر است و ارزان ترین آنها کجاست؟

هزینه خرید بستگی به ضخامت کلی محصول و مواد هسته عایق حرارتی آن دارد. یک “گزینه بودجه” استفاده از ساندویچ پانل های هسته ای EPS است. با این حال، برای عملکرد طولانی مدت بهتر و اثربخشی هزینه، پانل هایی با ضریب هدایت حرارتی برتر انتخاب بهتری هستند – مانند ساندویچ پانل های PIR-core.

قیمت ساندویچ پانل های نازک با هسته EPS از ۵۵ تا ۶۰ PLN/m2 شروع می شود. محبوب ترین ساندویچ پانل های هسته PIR 100 میلی متر ضخامت دارند و حدود ۸۰-۹۰ PLN/m2 قیمت دارند.

مشتریان اغلب در مورد نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای ساندویچ پانل سوال می کنند. در ایران کلیه مصالح ساختمانی از جمله ساندویچ پانل دارای نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی هستند.

بهتر است ساندویچ پانل های خود را مستقیماً از سازنده یا از طریق زنجیره توزیع آنها سفارش دهید. شما می توانید از نمایندگان فروش ظفر آهن و یا با مراجعه حظوری به ظفر آهن درخواست کنید تا برای مشاوره تخصصی در مورد بهترین محصولات و مواد شما را راهنمایی کنند

ساندویچ پانل روی دیوار یا سقف چگونه نصب می شود؟

ساندویچ پانل ها به راحتی و سریع نصب می شوند. از تجربه عملی، نصب ۶۰۰ متر مربع ساندویچ پانل برای یک پروژه ساخت و ساز ماهر تقریباً ۸ ساعت طول می کشد.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی به شرح زیر است:

۱. مصالح ساختمانی به محل تحویل داده می شود: تحویل شامل پانل های ساندویچ، اجزای زیرفریم (اشکال سرد) و لوازم جانبی (شامل چشمک زن، بست، واشر، مهر و موم و غیره) است. ظفر آهن می تواند تمام اجزای مورد نیاز برای تکمیل مراحل نصب را فراهم کند.

۲. مواد تحویلی توسط حامل با تجهیزات حمل و نقل ساختمانی تخلیه می شود.

۳. فریم های فرعی مونتاژ شده و با تیرها، ستون ها و پرلین ها نصب می شوند.

۴. فیلم محافظ از پانل های ساندویچ برداشته می شود.

۵. ساندویچ پانل ها با استفاده از بست های مناسب به اعضای ساختاری زیرفریم بسته می شوند.

۶. درزهای بین ساندویچ پانل ها آب بندی شده و فلاشینگ نصب می شود.

برای بستن ساندویچ پانل به چند پیچ ​​نیاز دارم؟ این رایج ترین سوال مشتریان در مرحله آماده سازی پروژه است. تخمین تقریبی ۱.۱ بست در هر متر مربع ساندویچ پانل است. تعداد واقعی، فاصله و چیدمان به تصمیم مهندس طراح پروژه و/یا تامین کننده مصالح ساختمانی بستگی دارد.

هر نوع ساندویچ پانل به عنوان روکش دیوار و سقف عمل می کند. بسته به نیاز پروژه، روکش فلزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ساندویچ پانل های هسته ای EPS (گزینه بودجه)؛
  • ساندویچ پانل های هسته پشم معدنی (برای سازه هایی با مقاومت بهبود یافته در برابر آتش).
  • ساندویچ پانل با هسته PIR (هر زمان که پارامترهای عایق حرارتی خوب ضروری باشد).

ساندویچ پانل ها را می توان در انواع سازه ها مورد استفاده قرار داد. تخیل شما محدود است. با این حال، در حالی که ساندویچ پانل ها به طور کلی در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از پروژه های مسکن نیز از پارتیشن های ناودانی و ساندویچ پانل استفاده می کنند.

با توجه به زمان نصب کوتاه و پوشش واحد بزرگ، ساندویچ پانل ها بیشترین محبوبیت را در ساخت دارند:

  • ساختمان های انبار
  • مراکز لجستیکی
  • امکانات ورزشی
  • سردخانه و فریزر
  • مراکز خرید
  • ساختمان های تولیدی
  • ساختمان های اداری

ساندویچ پانل ها را می توان با سایر راه حل های سازه ای ترکیب کرد. یک گزینه محبوب، نصب پانل ها به عنوان روکش خارجی برای دیوارهای بیرونی مراکز خرید، از جمله سازه های سقفی با لایه ساندویچی: ورق های پروفیل جعبه، عایق حرارتی (مانند ساندویچ پانل های هسته PIR Thermano) و یک غشای ضد آب است.